Perang Dunia Kedua

PERANG DUNIA KEDUA

Perang Dunia kedua berlaku selepas 20 tahun tamatnya perang dunia pertama. Perang ini berlaku antara tahun 1933 hingga tahun 1945. Perang dunia kedua melibatkan dua pakatan iaitu , pakatan berikat yang dianggotai oleh Amerika Syarikat , Britain , Perancis dan Rusia . Pakatan yang lagi satu ialah pakatan paksi yang dianggotai oleh Jerman , Jepun dan Itali. Perang dunia kedua dilihat lebih menyeluruh berbanding perang dunia pertama dimana sewaktu perang dunia pertama hanya melibatkan negara-negara eropah , manakala dalam perang dunia kedua melibatkan negara Asia , Eropah , Afrika , dan Kepulauan Pasifik.


SEBAB MELETUSNYA PERANG DUNIA KEDUA


A . PERTEMBUNGAN IDEOLOGI DEMOKRASI MENENTANG FASISME DAN NAZISME



Pada pertengahan tahun 1920-an dan awal 1930-an , muncul ideologi fasisme dan nazisme di Eropah dan mencabar negara-negara yang mengamalkan demokrasi. Fasisme dikaitkan dengan Benito Mussolini yang menjadi diktator itali antara tahun 1922 hingga tahun 1943. Nazisme pula muncul di Jerman pada lewat 1920-an dan menjadi ideologi negara setelah Adolf Hitler menguasai Jerman pada tahun 1933. Fasisme memberi keutamaan kepada kepentingan negara melebihi kepentingan individu. Benito Mussolini menubuhkan satu pasukan tentera khas bagi menghapuskan semua tentangan serta mengukuhkan kedudukan nya sebagai seorang ketua parti dan ketua negara. Fasisme menekankan dasar perluasan wilayah. Imperialisme yang dilakukan oleh Benito Mussolini bertujuan mengukuhkan fasisme. Beliau menakluk Habysah di Afrika , satu tindakan yang mendapat tentangan dan kecaman antarabangsa termasuk liga bangsa. Benito Mussolini berhasrat menguasai kawasan laut tengah termasuk Albania dan tanah jajahan perancis di afrika utara. Rancangannya itu akan berjaya sekiranya itali mampu mengalahkan Britain dan perancis yang turut sama mempunyai kepentingan di awasan tersebut. Dasar imperialisme itali dilihat kurang berkesan dan tidak berjaya.



Adolf Hitler telah dilantik sebagai canselor iaitu perdan menteri pada tahun 1933 , yang mempunyai tentera peribadi iaitu tentera nazi dan telah mengetepikan perlembagaan dengan menumpaskan semua tentangan dalam negeri dan melantik dirinya sebgai diktator Jerman sehingga tahun 1945. Nazisme juga mengutamakan kepentingan negara , mengagungkan bangsa Jerman iaitu bersifat anti-yahudi dan anti-slav dan menyatukan negara jerman yang berselerak di kawasan eropah tengah dan timur. Bagi nazisme Eropah tengah dan eropah timur merupakan kawasan penting bagi bangsa dan negara jerman. Orang jerman perlu berhijrah ke kawasan baru seperti di balkan bagi mengusahakan pertanian sekaligus menguasai bangsa slav.


B. KELEMAHAN PERJANJIAN VERSAILLES
Perjanjian versailles menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan pemimpin negara terutamanya jerman. Adolf hitler telah melanggar perjanjian tersebut. Pada tahun 1935 , hitler telah mengumumkan pembentukan tentera udata jerman. Seminggu selepas itu , jerman memperkenalkan semula dasar kerahan tenaga bagi membentuk pasukan tentera yang mempunyai seramai 500 000 orang anggota . Pada 1936 jerman menawan kembali daerah saar dan rhineland yang diserahkan kepada perancis. Pada tahun 1938 , adolf hitler memasukkan austria ke dalam jerman walaupun tindakan tersebut dilarang dalam perjanjian versailles . Adolf hitler beralih ke poland , britain dan perancis memberi jaminan akan membantu sekiranya diserang oleh Jerman. September 1939 , jerman menyerang poland, britain dan perancis mengisytiharkan perang dengan jerman. Dengan itu bermula perang dunia kedua. Walaubagaimanapun , perjanjian versailles tidak memusnahkan negara jerman namun hanya dilemahkan sementara waktu sahaja. Adolf hitler melalui parti sosialis berjaya mengatasi masalah pengganguran dan memulihkan keadaan ekonomi yang teruk pada masa itu . Beliau juaga meulihkan semangat rakyat jerman dengan menghapuskan syarat-syarat perjanjian versailles. Rakyat jerman menyokong adolf hitler. Itali jugak tidak menyokong dan tidak berpuas hati dengan perjanjian versailles.


C. DESAKAN EKONOMI
Peluang keemasan ini digunakan oleh jerman untuk mengukuhkan kedudukan nya sebagai sebuah negara yang kuat di eropah. Situasi ini juga dan dasar agresif yang dilaksanakan oleh jerman merupakan ancaman kepada negara lain terutamanya britain. Kemelesetan ekonomi yang berlaku menyebabkan adolf hitler menjadi kebanggaan.


D. SIKAP NEGARA-NEGARA YANG TERLIBAT

Amerika syarikat mula menonjolkan diri dan keluar dari dasar pemencilan yang dilaksanakan sejak sekian lama. AS sangat tergugat dengan dasar perluasan yang dilaksanakan oleh jepun dan curiga dengan sikap Britain. Jepun cuba bersaing untuk menguasai perdagangan di china. Britain sedar mereka tidak dapat mengalahkan jepun sekiranya mereka berperang di asia kerana jumlah tentera di asia lebih ramai berbanding askar britain. British sanggup bersekongkol dengan jepun dan menyatakan kesediaan soal pembahagian keuntungan yang diperolehi. Britain juga mahu menjaga kepentingan ekonominya di china. Jepun ingin menakluk asia kerana ingin memiliki logam dan minyak dan tidak lagi mahu bergantung dengan AS.

SEBAB MELETUSNYA PERANG DUNIA KEDUA DI ASIA




A. NASIONALISME MELAMPAU (ULTRANASIONALISME)



Kita ikki merupakan seorang pelampau yang mempelopori aliran baharu nasionalisme di jepun. Beliau berpendapat pembentukan semula negara jepun oleh tentera atas nama maharaja perlu dilaksanakan. Beliau menolak amalan demokrasi dalam amalan rasuah. Aliran ini menyebabkan berlakunya pergeseran antara parti pemerintah dengan golongan tentera.





B. KEMELESETAN EKONOMI



Kemelesetan ekonomi dunia pada 1929 menyebabkan golongan petani dan rakyat jepun dibebani masalah kemiskinan. Petani yang tidak berpuas hati akhirnya telah menyatakan sokongan kepada tentera. Pada tahun 1936 , golongan tentera memberontak dan berjaya menguasai kerajaan. Kerajaan jepun akhirnya mempersiapkan diri menghadapi peperangan.



Dasar pemodenan meiji berjaya memacu ekonomi jepun sehingga menjadi negara industri yang kuat. Bagi mendapatan bekalan bahan mentah dan pasaran , jepun telah melaksankan dasar imperialisme. China dan manchuria menjadi sasaran jepun. Belanda , britain , AS dan perancis bimbang dasar imperialisme jepun ke kawasan lain seperti indo-china dan asia tenggara menjejaskan kepentingan mereka.




C. KESELAMATAN NEGARA


Kebangkitan jepun sebagai sebuah kuasa ekonomi pada penghujung abad ke-19 dan dasar imperialisme yang dijalankan menyebabkan jepun berdepan tekanan kuasa barat seperti AS , britain , dan rusia. Yoshida shoin , iaitu tokoh intelek jepun menegaskan bahawa jepun perlu memperkukuhka pertahanan nya.



Yamagata arimoto iaitu salah seorang pemimpin kerajaan meiji dan juga pengasas tentera jepun moden mempertengahkan konsep garis kepentingan negara yang merujuk kepada kawasan persempadanan atau berhampiran dengan jepun dianggap mempengaruhi keselamatan jepun. Oleh itu , garis kepentingan negara ini wajar diperkukuhkan. Penekanan ke atas konsep ini menyaksikan jepun cuba meluaskan garis kepentingan negara dengan menyerang rusia , korea , china , manchuria , indo-china dan asia tenggara.




KESAN PERANG DUNIA KEDUA

Muncul 2 bentuk kuasa besar baharu iaitu AS dan soviet union yang berada dalam satu pakatan yang sama semasa perang dunia kedua. Persaingan kedua-dua kuasa ini dalam kancah perang dingin menyebabkan dunia turut berpecah kepada 3 kawasan iaitu negara-negara pro-AS , negara-negara pro-soviet union , dan negara-negara berkecuali. Eropah terbahagi kepada dua blok , iaitu eropah timur yang pro-komunis dan eropah barat yang pro-demokrasi. Jermah terbahagi kepada dua dan tembok berlin memisahkan di bawah pengaruh komunis ( jerman timur ) dan pengaruh demokrasi ( jerman barat). PBB ditubuhkan secara rasmi pada 1945 , iaitu selepas perang dunia kedua apabila liga bangsa dibubarkan setelah gagal mengawal daripada berlaku nya perang dunia kedua. Selepas tahun 1945 , britain hampir bankrap dari segi ekonomi. British memberikan kemerdekaan kepada india pada tahun 1947 dan 1948 kepada myanmar dan sri lanka. Selepas menyerah kalah , jepun telah diduduki oleh pihak bersekutu . Pentadbiran ini dikenlai sebagai supreme commander for the allied powers ( SCAP) yang dipimpin oleh jeneral Douglas Mac Arthur. Pembubaran angkatan tentera jepun merupakan objektif utama SCAP  menjelang bulan disember 1945 , angkatan tentera darat , laut , dan udara jepun telah dibubarkan.




Comments

Popular Posts